Beste ProgrammeerKidz, welkom bij Codebender. Hier leer je programmeren door
te experimenteren met de Arduino, sensors, ledlampjes en nog veel meer.

In deze les leer je hoe je met Mblock de Arduino kunt programmeren.
Het programma wat je maakt wordt door de USB-kabel naar de Arduino gestuurd.
En daar blijft het tot je een nieuw programma upload.


Klik op de volgende TAB om te beginnenmet

 stap 1.              stap 2.              

Om het programma te kunnen uploaden moet je Arduino verbinden met de computer
dit doe je in Mblock.
Eers zet je Mblock in de Arduino mode en daarna kies je het goede board: de Arduino UNO

Als je plaatjes niet goed kunt zien klik dan op het plaatje voor een vergroting.

Als je de Arduino bekijkt, zie je 2 rijen met gaatjes. Deze noemen we pinnen, bij sommige arduino’s zijn dit ook echt pennetjes.
Op de pinnen kun je allerlei dingen aansluiten.Pin 13 is een speciale pin, want deze heeft ook een ingebouwd ledje. Als je dit programma upload naar de Arduino, dan zie je vanzelf waar dit lampje zit.

1.
verander het programma, zodat de het lampje 2 seconde aanblijft en 1 seconde uit. 
2.
verander het programma zodat het knipperen veel sneller gaat. Computers lezen de getallen niet met een komma, maar met een punt. Dat is in Engels sprekende landen heel normaal. Dus 0.5 is een halve seconde. Als je het lampje te snel laat knipperen, wat gebeurt er dan?
3.
Verander het programma zodat het lampje maar 10 keer knippert na het uploaden. Je kunt de Arduino Ook opnieuw starten door op het reset knopje te drukken dan knippert hij weer 10x.
Alle programma’s voor de Arduino gebruiken deze 2 blokken: Arduino programma en herhaal voor altijd.

In de “loop” komt het programma, dit wordt eindeloos uitgevoerd.
Alles boven de loop wordt maar 1x gedaan in het voorbeeld wordt het LCD scherm gekoppeld aan de Arduino. 

                      

 

[wp_quiz id=”511″]